lauantai 6. joulukuuta 2008

Hyvää Itsenäisyyspäivää Independence Day

kuva: Yle

Juhlapäivän aamu on valjennut aurinkoisena. Olen aikeissa viettää laiskan päivän, joka huipentuu illalla Linnan juhlien katseluun mutakakun, kuohuviinin ja kutimen kanssa. Olen kiitollinen edeltäville sukupolville siitä että olen saanut elää itsenäisessä Suomessa. Parin viime vuoden aikana olen nähnyt kaksi uutta sovitusta Tuntemattomasta sotilaasta ja jos jaksan valvoa illalla katson vanhankin version. Olen monesti miettinyt kuinka nuorina ja kokemattomina sotilaat ja lotat silloin sotaan joutuivat, se ei voinut olla vaikuttamatta heidän loppuelämäänsä. Köyhä maa joutui asuttamaan uudelleen myös ison määrän kotinsa jättämään joutuneita karjalaisia. 

Today is Finland's 91st Independence Day. I'm going to watch gala reception at Presidential Palace (Linnan juhlat) in evening with mudcake, sparkling wine and knitting. I'm grateful for older generations that I have been able to live in independent Finland. In last two years I have seen two new theatre versions of Unknown Soldier and if I managed to stay awake I'm going to watch the old film version in late evening. I have been thinking a lot those young soldiers and Lottas whose life changed a lot during second World War. After war poor country had to inhabit a large number of people who had to leave their homes in Karelia. 

2 kommenttia:

Anonyymi kirjoitti...

Hyvää itsenäisyyspäivää sinnekin! :) Tuntematon sotilas kannattaa kyllä lukeakin, jollei ole sitä vielä lukenut. Itse luin sen pakotettuna koulussa sekä yläasteella että lukiossa, ja jälkimmäisellä kerralla aloin siitä jopa pitää, ja nyt on hyllyssä odottanut vaikka kuinka pitkään se alkuperäinen versio Sotaromaani-nimellä, josta ei siis ole karsittu pois, niin kuin aikanaan piti joitakin kohtia sensuroida Venäjän pelossa... Elokuvista olen nähnyt sen vanhan, uutta en välitä edes vilkaista. :)

Linnan juhlia täälläkin on tarkoitus seurata netin välityksellä. :)

Hanna kirjoitti...

Minä luin kirjan ennen ensimmäistä näytelmää, sillä en ole sitä koulussa lukenut. Elokuvaa en ole koskaan jaksanut katsoa kokonaan. Saa nähdä jaksanko valvoa tarpeeksi myöhään.

 
design by suckmylolly.com